goup

Думка експерта

Імпорт бензину в Україні

Російська агресія в Україні призводить до зміни пріоритетів, в тому числі і в господарській діяльності. Те, що до 24 лютого було завжди вдосталь, наразі наявне в дуже обмежених обсягах. Одним з таких товарів є пальне (зазвичай, бензин), яке є дуже важливим для багатьох видів діяльності у різних сферах господарства. Хто бачив довжелезні черги на АЗС, той точно зрозуміє проблематичність ситуації. Отже, спробуємо прояснити основні правові аспекти щодо документації, яка має бути у імпортера нафтопродуктів.

Окремого документу, що безпосередньо дозволяє суб’єкту господарювання, здійснювати імпорт або експорт пального (бензину, дизпалива) та інших підакцизних товарів (алкогольні напої, тютюнові вироби тощо), діючим законодавством не передбачено. Проте це не означає, що можна імпортувати паливо без ліцензії.

ЯКІ ОСНОВНІ ДОКУМЕНТИ МАЄ ОФОРМИТИ ПІДПРИЄМСТВО ДЛЯ ІМПОРТУ БЕНЗИНУ В УКРАЇНІ

По-перше, згідно ст. 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», Імпорт або експорт пального здійснюється за наявності у суб’єкта господарювання (у тому числі іноземного суб’єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), що імпортує або експортує пальне, ліцензії на право виробництва або зберігання, або оптової чи роздрібної торгівлі пальним. Тобто законодавство вже відкритим текстом нам каже, що для фактичної операції з імпорту палива потрібна одна з вищезгаданих ліцензій, що видається Державною податковою службою.

По-друге, окрім закупки палива із-за кордону його треба ще тим чи іншим чином доставити до споживача для подальшого використання або реалізації. У такому разі актуальним є також питання ліцензування міжнародних автомобільних перевезень небезпечних вантажів, оскільки пальне (бензин, дизпаливо, газ) є легкозаймистою речовиною.

По-третє, цистерна для перевезення бензину або іншого пального має  обов’язково попередньо пройти перевірку та сертифікацію.

Далі розпишемо докладніше щодо ліцензій на оптову та роздрібну торгівлю пальним, міжнародні перевезення небезпечних вантажів та перевірку (сертфиікацію) цистерни для перевезення небезпечних вантажів.

ЛІЦЕНЗІЯ НА ОПТОВУ ТОРГІВЛЮ ПАЛЬНИМ БЕЗ МІСЦЯ

Ліцензія на оптову торгівлю пальним можлива у двох варіантах – з місцем торгівлі (нафтобаза) та без місця.

Оптова ліцензія без місця торгівлі є відносно простішою в плані процедури отримання. Для цього суб’єкт господарської діяльності подає до податкового органу (Центр обслуговування платників податків) за місцем знаходження (юридичною адресою) заяву про видачу ліцензії та платіжне доручення про сплату державного платежу у розмірі 10000 грн. Такий платіж є щорічним, а термін дії ліцензії – 5 років. Строк видачі ліцензії – 20 календарних днів.

ЛІЦЕНЗІЇ НА РОЗДРІБНУ ТА ОПТОВУ ТОРГІВЛЮ ПАЛЬНИМ З МІСЦЕМ ТОРГІВЛІ

Такі ліцензії отримувати складніше та довше, оскільки окрім вищезазначених заяви та платіжного доручення (2000 грн на рік за роздріб, 5000 грн на рік за оптову за кожен місце), реєстрації РРО, а також постановки на облік об’єкту оподаткування (форма 20-ОПП), суб’єкт господарювання має надати до податкового органу за місцем здійснення діяльності (торгівлі пальним) наступні документи:

- документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою;

- акт вводу в експлуатацію об’єкта або акт готовності об’єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об’єктів в експлуатацію;

- дозволи на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Строк видачі ліцензії – 20 календарних днів.

Більш розгорнуто щодо ліцензування пального можна дізнатися тут, а щодо дозволів Держпраці (роботи на експлуатації устаткування підвищеної небезпеки) - тут.

ЛІЦЕНЗІЯ НА МІЖНАРОДНІ ПЕРЕВЕЗЕННЯ НЕБЕЗПЕЧНИХ ВАНТАЖІВ

Видача таких ліцензій відноситься до компетенції Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека).

Під час воєнного стану можливе отримання як звичайних безстрокових ліцензій, так і таких, що діють протягом воєнного стану та 90 днів після його припинення або скасування, після чого вони підлягають анулюванню.

ОТРИМАННЯ ЗВИЧАЙНОЇ (БЕЗСТРОКОВОЇ) ЛІЦЕНЗІЇ НА МІЖНАРОДНІ НЕБЕЗПЕЧНІ ПЕРЕВЕЗЕННЯ

Отримується така ліцензія згідно стандартних вимог Ліцензійних умов, затверджених Постановою КМУ від 02.12.2015 № 1001.

Перш за все, ліцензіат повинен мати, як мінімум, трирічний стаж перевезень небезпечних вантажів та небезпечних відходів по Україні, що підтверджується відповідною ліцензією.

Для отримання ліцензії заявник через систему Шлях подає до органу ліцензування наступні відомості та документи:

- реєстраційні дані ліцензіата;

- дані щодо транспортних засобів, в тому числі тахографів та наявності свідоцтва про допущення до перевезення небезпечних вантажів

- дані щодо матеріально-технічної бази ліцензіата (службове приміщення, зберігання транспортних засобів, технічне обслуговування та ремонт);

- дані щодо персоналу перевізника (іахівець, відповідальний за організацію та безпеку міжнародних перевезень, уповноважений (консультант) з питань безпеки перевезень небезпечних вантажів).

Після отримання рішення про видачу ліцензії необхідно сплатити державний платіж, що дорівнює прожитковому мінімуму працездатного населення на час прийняття рішення.

ОТРИМАННЯ ТИМЧАСОВОЇ (ВОЄННИЙ СТАН) ЛІЦЕНЗІЇ НА МІЖНАРОДНІ НЕБЕЗПЕЧНІ ПЕРЕВЕЗЕННЯ

Така ліцензія отримується за спрощеною схемою, але, як ми вже зазначили вище, має обмежений термін дії.

В даному випадку не застосовується вимога про наявність трьохрічного стажу роботу по внутрішнім перевезенням (тобто фактично можна подавати документи хоча в перший день існування суб’єкта господарювання), а по документах зазначаються лише реєстраційні дані та інформація щодо транспортних засобів (із додаванням кольорових скан копій свідоцтв про реєстрацію автомобілів). Проте відсутність необхідності подавати інші документи не звільняє від необхідності дотримуватись вимог Ліцензійних умов.

Більш докладно щодо ліцензій на міжнародні перевезення можна прочитати тут.

ПЕРЕВІРКА ЦИСТЕРН ДЛЯ ПЕРЕВЕЗЕННЯ НЕБЕЗПЕЧНИХ ВАНТАЖІВ

Дана процедура необхідна, як мінімум, для того, щоб отримати свідоцтво про допущення транспортного засобу до перевезення небезпечних вантажів, дані про наявність якого, в свою чергу, зазначаються при подачі документів на отримання ліцензії на перевезення небезпечних вантажів (якщо ж, звичайно, такі цистерни підлягають сертифікації).

Порядок проведення перевірки та сертифікації цистерн передбачений Наказом Міністерства інфраструктури України та Міністерства внутрішніх справ України від 12.05.2015 № 166/550.

Така перевірка може бути:

1) первинна;

2) періодична;

3) проміжна;

4) позапланова.

Детальніше про цю процедуру можна дізнатись тут.

Юридична компанія «Юстікон» готова допомогти вам в питанні легалізації імпорту бензину в Україні шляхом оформлення документів, про які тут йде мова. Для більш детальної інформації звертайтеся за телефоном 093 1000 176 або через інші канали зв’язку.

+380 (93) 1000-176Contacts