Підтримати ЗСУ

Що робити, якщо Міграційна служба відмовила у видачі посвідки?

У цій статті ми розповімо про найпоширеніші підстави для відмови, поділимося алгоритмом дій та досвідом як успішно оскаржити негативне рішення Міграційної служби.

Останнім часом Міграційна служба все частіше відмовляє іноземцям в оформленні, обміні або видачі посвідки на тимчасове проживання в Україні.

Зазвичай, співробітники служби рекомендують усунути причину відмови та переподавати документи ще раз. Проте, як показує практика, повторна подача документів зовсім не гарантує позитивного результату. Траплялися випадки, коли іноземцю приходила відмова у видачі посвідки 3 рази поспіль. Крім втрати часу, такий підхід тягне за собою ще й додаткове фінансове навантаження. Адже, щоразу при подачі документів, необхідно сплатити державне мито, замовити нотаріальне засвідчення перекладу паспорта, в окремих випадках, необхідно також продовжити дію полісу медичного страхування.

Яка ж альтернатива?

Якщо є підстави вважати, що Міграційна служба відмовила помилково, або порушивши ваші законні права, рішення про відмову можна оскаржити.

Чи потрібно за оскарженням звертатись до суду?

Звісно ж, можна одразу подати позов проти Міграційної служби до суду. Проте, процедура розгляду справи у суді може тривати роками, а для іноземців важливо знаходитись на території України законно. Тому, ми рекомендуємо звертатись за оскарженням рішення місцевої Міграційної служби до ДМС України.

ДМС України та Міграційна служба, що відмовила, - не один і той же орган?

Місцеві Міграційні служби є органами/підрозділами ДМС України. Порядок оформлення посвідки на тимчасове проживання передбачає можливість оскарження відмови в адміністративному порядку. Це означає, що іноземець вправі звернутись до органу вищого рівня зі скаргою на рішення органу, що знаходиться у його підпорядкуванні.

Тож, якщо ви отримали відмову від ЦМУ ДМС у м. Києві та Київській області, Головного управління ДМС в Одеській області чи будь-якого іншого територіального органу Міграційної, ви можете звернутись до ДМС України зі скаргою на таке рішення.

Скільки триває розгляд апеляції у ДМС України?

Розгляд триватиме 30 календарних днів від дати отримання ДМС України вашої скарги. У разі, якщо розгляд потребує з’ясування додаткових обставин, цей строк може бути продовжено ще на 15 днів, про що вас попередньо повідомлять листом.

У який строк необхідно подати апеляцію?

Апеляцію потрібно подати протягом 30 днів зі дня отримання відмови наручно. Проте, на час воєнного стану в Україні, скаргу можна подавати і з порушенням цього строку.

Яким буде результат розгляду скарги?

Якщо співробітники ДМС України, розглянувши аргументи, викладені у скарзі, дійдуть до висновку, що рішення про відмову місцевої Міграційної служби було необґрунтоване, або прийняте з порушенням, таке рішення буде скасовано, а замість нього прийняте нове – про видачу посвідки на підставі раніше поданих документів.

Після цього, протягом декількох днів, статус оформлення документів на сайті ДМС зміниться на «надано дозвіл на персоналізацію», а протягом тижня готова посвідка буде доставлена на видачу до місця, де ви подавали документи.

Загалом, якщо скарга складена коректно, подана у строк, та до неї долучені всі необхідні документи, то шанси на успіх практично стовідсоткові.

У разі ж, якщо скарга з тих чи інших причин, не буде задоволена, обирати подальший алгоритм дій необхідно виходячи з індивідуальної ситуації іноземця. Універсальні рекомендації в цьому питанні надати неможливо.

Як дізнатись причину відмови?

До того, як прийняти рішення подавати скарги, необхідно спершу з’ясувати, що саме послугувало причиною для відмови.

Рішення про відмову, яке видає Міграційна служба, містить лише номер пункту та підпункту Порядку оформлення тимчасової посвідки. Приміром, у порядку є така підстава для відмови, як «в інших випадках, передбачених законом». З такого формулювання неможливо зрозуміти реальну причину відмови.

Тому, щоб з’ясувати деталі, необхідно звернутись до співробітників Міграційної служби, де вам відмовили, та уточнити, що саме послугувало причиною відмови. У разі ж, якщо усна відповідь вас не задовольнила чи відвідати службу особисто немає змоги, (приміром, ви виїхали за кордон), можливо отримати письмове роз’яснення. Для цього необхідно надіслати лист на електронну пошту Міграційної служби або заповнити форму через сервіс «приймальня електронних звернень громадян» на сайті ДМС.

Тепер розглянемо найбільш поширені підстави для відмови у видачі посвідки.

1. Лідером серед підстав для відмови, безумовно, є підпункт 9 пункту 61 Порядку: встановлено факт подання іноземцем або особою без громадянства завідомо неправдивих відомостей або підроблених документів.

Найчастіше, неправдивими відомостями у такому випадку Міграційна служба вважає адресу, яку іноземець зазначив у заяві-анкеті як місце свого фактичного проживання. За такою адресою здійснюється виїзна перевірка і, якщо іноземця не знаходять за вказаною адресою, Міграційна служба приймає рішення про відмову.

Часто фіксуємо ситуації, коли є відмова через «неправдиві дані» щодо адреси, а перевірка не здійснювалась взагалі. Як приклад: доступ до ЖК, де проживає іноземець, лише через пункт охорони, яка попереджена про можливу перевірку, проте жодного відвідувача за 3 тижні з перевіркою не було, а рішення про відмову у зв’язку з «непроживанням» по адресі все одно прийнято.

Траплялися і випадки, коли відмова приходила через те, що іноземець зазначив у заяві-анкеті не персональний номер телефону, а контакт юриста чи представника компанії-роботодавця. Абсурдність таких рішень зрозуміла без будь-яких коментарів.

Що робити?

Найпростіша ситуація, це коли житло, яке вказувалось як місце фактичного проживання, знаходиться у власності заявника або членів його родини. Достатньо буде коректно сформулювати скаргу і прикласти до неї підтверджуючі документи.

У випадку, коли житло в оренді, рекомендуємо долучати до скарги, як підтвердження проживання, договір оренди, а також документи та заяву власника(-ів).

Найскладніша ситуація, якщо ви орендуєте житло без документів. У такому разі, спробуйте попросити власника(-ів) підписати заяву, де буде вказано, що ви дійсно проживаєте у вказаному житлі. Якщо ж власник відмовить, зберіть свідчення сусідів, консьєржа, охорони, зробіть копії квитанції про оплату комунальних послуг, прикладіть фото квартири тощо.

Крім зазначеного вище, не зайвим буде зазначити, що Положення про Державну міграційну службу України містить вичерпний перелік завдань та повноважень співробітників ДМС, серед яких проведення перевірок за адресами проживання не значиться.

2. Нерідко підставою для відмови стає і підпункт 10 пункту 61 Порядку: виявлено факти невиконання іноземцем або особою без громадянства рішення суду чи державних органів, уповноважених накладати адміністративні стягнення, або вони мають інші майнові зобов’язання перед державою, фізичними або юридичними особами, включаючи ті, що пов’язані з попереднім видворенням за межі України, у тому числі після закінчення строку заборони подальшого в’їзду в Україну.

На практиці, найчастіше даний пункт може означати, що щодо іноземця відкрите виконавче провадження (несплачений штраф за перевищення швидкості, неправильну парковку, невиплачено кредит тощо).

Що робити?

Перш за все, необхідно перевірити інформацію у Єдиному реєстрі боржників та Автоматизованій системі виконавчого провадження. Пошук необхідно здійснювати за іменем українською мовою та датою народження.

Якщо з’ясується, що заборгованість була погашена до подачі документів на посвідку, проте вас забули прибрати з реєстрів, то відмову у видачі посвідки можна оскаржувати. Зверніться до виконавця у справі та попросіть актуалізувати дані в реєстрах та надати вам документ з датою, коли ви насправді сплатили борг. Потім необхідно буде долучити ці документи до скарги.

У випадку, коли ви все таки не сплатили борг вчасно, необхідно звернутися до виконавця у справі, сплатити штраф, отримати документ про закриття виконавчого провадження і з цим документом повторно звертатися до Міграційної служби. У цьому випадку подавати скаргу немає сенсу.

Якщо ж даних про вас у реєстрах взагалі немає, звертайтеся до Міграційної служби з проханням роз’яснити причини відмови і, виходячи з відповіді, приймайте рішення як діяти далі.

3. З початку повномасштабного вторгнення росії до України, все частіше іноземці почали отримувати відмови на підставі підпункту 7 пункту 61 Порядку: отримано від Національної поліції, СБУ, іншого державного органу інформацію про те, що дії іноземця або особи без громадянства загрожують національній безпеці, громадському порядку, здоров’ю, захисту прав і законних інтересів громадян України та інших осіб, що проживають в Україні, чи іноземець або особа без громадянства вчинили злочин проти миру, воєнний злочин або злочин проти людяності, як їх визначено в міжнародному праві, або розшукуються у зв’язку з учиненням діяння, що відповідно до законів України визнається тяжким злочином.

Якщо ви не знаходитесь у розшуку за тяжкий злочин, не вчиняли злочини проти миру, воєнні злочини, або злочини проти людяності, цей пункт означає, що Служба Безпеки України при перевірці вашої особи дійшла до висновку, що ви загрожуєте національній безпеці, громадському порядку, здоров’ю, захисту прав і законних інтересів громадян України та інших осіб, що проживають в Україні.

За умови, що під час розгляду документів, з вами не зв’язувались співробітники СБУ з викликом на співбесіду та немає підстав вважати, що ваша громадянська позиція чи, приміром, пости в соціальних мережах, містять антиукраїнську повістку або ж підтримують чи виправдовують дії росії, потрібно звертатись до СБУ з проханням переглянути рішення.

Що робити?

  1. Звернутися разом зі заявою та всіма наявними документами до Служби Безпеки України з проханням повторно перевірити вашу особу.
  2. Після отримання письмової позитивної відповіді від СБУ, надсилати заяву до ДМС України з проханням переглянути рішення про відмову.

Підсумки

Звісно ж, підстав для відмови є набагато більше, ніж ті, що ми розглянули вище. Проте ми не ставили собі за мету описати їх всі. В цій статті ми згадали лише найпоширеніші підстави, на яких іноземці отримують відмови сьогодні, та які дійсно можна оскаржити. Звісно ж, якщо ви подали невірно засвідчений переклад паспорта або недійсний поліс медичного страхування, то оскаржувати в такому випадку немає чого – необхідно виправляти помилки та перепадавати документи.

Також, якщо у цій статті ви не знайшли опису причини, за якою у вас відмова - це не означає, що таку відмову неможливо оскаржити: усі ситуації індивідуальні та кожен кейс необхідно розглядати окремо.

Узагальнюючи все викладене вище, можна виокремити наступний алгоритм дій у разі відмови:

1. Забрати відмову та уточнити, що саме послугувало причиною для прийняття такого рішення. Також можна направити письмову заяву до Міграційної служби для того, щоб отримати рішення на електронну пошту та, заразом, попросити про роз’яснення конкретної причини відмови. Це можна зробити декількома шляхами:

2. Після отримання відповіді, підготувати скаргу та прикласти до неї всі документи, що підтвердять, що рішення про відмову було прийнято помилково/з порушенням.

3. Відправити скаргу та документи рекомендованим листом з описом до ДМС України на адресу: 01001, місто Київ, вулиця Володимирська, будинок 9.

4. Отримати рішення ДМС України на електронну пошту, яку вказували у скарзі та, у разі, позитивного рішення, відслідковувати статус оформлення посвідки на сайті ДМС.

Необхідна консультація або потрібна допомога у складані скарги, підготовці необхідних заяв та документів і подачі їх до ДМСУ — звертайтесь, наші юристи допоможуть.